Dertig in een Dozijn

Slapen, we doen het allemaal. De één meer dan de ander. De ene persoon legt zijn/haar  hoofd op het kussen en is weg en de ander heeft uren nodig om in slaap te komen. Deze aflevering duiken Peet en Jorien in het onderwerp slaap en het belang daarvan. Samen met Anouk Puister, de expert van deze week, beantwoorden ze vragen of je gemiste slaap kunt inhalen, hoeveel slaap je per nacht nodig hebt, of snoozen goed voor je is en dat al die mensen die bij de club ‘early wakers’ horen (ondernemers die vroeg opstaan voordat de rest van de wereld wakker wordt om alvast hun mails te beantwoorden) absoluut niet gezond bezig zijn. Tot opluchting van Jorien. 

Ze bespreken hoe je je slaap kwaliteit kunt verbeteren, de kracht van licht, dat je je nachtrust absoluut niet als sluitpost van je dag mag behandelen, dat we allemaal aan de middagslaapjes moeten en dat slecht slapen op de lange termijn verstrekkende gevolgen kan hebben als depressie, burn out en angstaanvallen. 

Wist jij dat 60% van de bevolking zegt minimaal 1 uur per nacht te weinig te slapen? En dat je de eerste helft van je slaap fysiek hersteld en de tweede helft mentaal. De uitdrukking ‘slaap er maar een nachtje over’ komt dus daar vandaan. 

Hieronder enkele tips hoe je je slaapkwaliteit kunt verbeteren:
– Gebruik de kracht van licht
– ‘s Ochtends: ga naar buiten
– ’s Avonds: maak het donker, dit bevordert de aanmaak van melatonine
– Na 14 uur geen koffie meer
– Drink genoeg water
– Check je voeding 
– EN VERTRAAG. Leg die telefoon weg, gun jezelf te ontstressen voor het slapen gaan.

Kwaliteit van de nacht begint op het moment als je opstaat. Hoe begin jij je dag, waar geef jij je aandacht aan en wat stop je in je mond?
Anouk Puister

Anouk Puister, 44 lentes jong, woont in Aalsmeer en is moeder van een samengesteld gezin van vier zonen, waarvan drie bonus zonen. Ze heeft in Amsterdam gestudeerd en is haar carrière begonnen bij een mediabureau. Na 15 jaar in de corporate wereld te hebben hebben gewerkt, ging, als resultaat van hard werken, veel ballen in de lucht en vooral veel slaaptekort, bij haar het licht uit. 

Ze belandde in een burn out en kreeg haar wake up call. Ze besloot het helemaal anders te doen. In 2018 heeft ze het roer omgegooid en haar baan als manager opgezegd om haar persoonlijke droom en missie te leven. Ze is onderzoek gaan doen naar het belang van slaap en heeft het bedrijf Happy Sleeper opgericht. Van daaruit geeft ze sessies over slaap, ontspanning en zelfbewustzijn bij organisatie en op events. In 2021 heeft ze het boek uitgebracht ‘Bewust slapen en uitgerust ontwaken’. Ze noemt zichzelf een happy sleeper, maar is ook moeder, auteur, spreker en teacher. 

Dr Wayne Dyer – 5 Minutes Before You Fall Asleep – Positieve affirmaties voor het slapen gaan. YouTube
Conclusie: Denk na waar je over nadenkt voor je gaat slapen want je ligt er in te marineren de komende uren.

Mathew Walker – boek: why we sleep.
Quote: “There is no credit bank for sleep”
Drie signalen volgens Mathew Walker dat je te weinig slaapt:
– Je hebt en wekker nodig om wakker te worden
– Je moet vaak dingen herlezen
– Heb je voor de lunch koffie nodig om optimaal te functioneren?

The Soulsister Amsterdam -Amsterdam.
Jorien heeft hier twee keer de Asyra Pro test gedaan en kwam er middels deze test achter dat ze last had van bepaalde voedingsmiddelen (glucose en lactose) waarna ze door middel van eliminatie van deze twee groepen ondersteund met supplementen, sindsdien als een roosje slaapt. Middels deze test kun je zien hoe je gezondheid er voor staat, niet alleen je voeding, maar ook hoe het bijvoorbeeld met je hormoonhuishouding is gesteld. 

 

 

Related Podcasts
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.